'IK ZAL WONDEREN GEVEN IN DE HEMEL
EN TEKENEN OP AARDE BENEDEN (..)'.
Handelingen 2, vers 19 , Nieuwe Testament
PS : Handelingen is het 44e Bijbelboek.
Deze pagina vormt een ode aan hen die hun best gedaan hebben om door de jaren heen de graancirkels in beeld te brengen. Ondergetekende volgt dit verschijnsel - sinds 2002 - vooral naar aanleiding van zijn ontdekking van Het Urantia Boek een half jaar eerder, en heeft zo wellicht verbanden mogen leggen die aanspreken.
Niet alle onderzoekers van graancirkels ( 'croppies' ) hebben dezelfde mening over hun afkomst, maar de meesten vermoeden wel een spirituele bron. Het verschijnsel boeit, echter het wordt onderzoekers niet makkelijk gemaakt, soms zijn de lichtbollen - die door de jaren door verschillende mensen nabij graancirkels zijn waargenomen - groot als een skippybal, andere waren klein als een vlinder.
Soms verdwenen ze richting de hemel, soms verdampten ze voor de ogen van getuigen. De meeste waren rond, ook zijn er hoekige exemplaren waargenomen.
Hoewel Het Urantia Boek het nergens heeft over graancirkels, behandelt het boek wel een geestelijke orde genaamd 'De Hemelse Kunstenaars' ( verhandeling 44 ). Zouden de lichtbollen en de Hemelse Kunstenaars een en dezelfde kunnen zijn ?!
Onderstaand clipje toont drie formaties die in mei 2017 ontstaan zijn. Boven de grootste graancirkel in de eerste helft van de film zijn van ongeveer 02.25 tot 02.27 twee lichtbollen te zien die perfect synchroon over de formatie vliegen.
https://www.youtube.com/watch?v=Ofw_AVZEwL8&t=19s
Hieronder een aantal formaties met daarbij commentaar van ondergetekende.
I. AVEBURY HENGE 1994
Het Urantia Boek schetst een heelal dat een nieuw inzicht aanreikt m.b.t. de relatie tussen geloof en wetenschap. Als we de wetenschap volgen leren we dat we het produkt zijn van een 'Big Bang', en dat we als mens, als planeet een 'toevalstreffer' zijn. Hoewel er natuurlijk ook onder geleerden zijn die dit anders zien, is blijkbaar soms een nieuwe impuls nodig, een openbaring, die leert onze plek in het heelal anders te zien.
Deze beeldschone 'spinneweb formatie' verscheen in augustus 1994, in Wiltshire, Engeland. Het is de locatie waar door de jaren heen de meeste graancirkels verschenen. Deze formatie lijkt te verwijzen naar het jaar BC 7, het jaar waarin volgens de tekst Jezus van Nazareth geboren werd ( 21 augustus BC 7 ).
Ook is uit de tekst op te maken dat - omdat het jaar nul nooit heeft bestaan - het in augustus 1994 AD exact 2.000 jaar geleden was dat de Grote Leraar als mens van vlees en bloed werd geboren.
De formatie lijkt een soort vangnet uit te beelden voor alle mensen die zich op de ontelbare evolutionaire werelden in tijd en ruimte bevinden, en via de evolutie hun weg vinden naar een meer verfijnde, bewuste manier van leven.
II. CROOKED SOLEY 2002
Een van de meest indrukwekkende formaties van de ongeveer 44 jaar ( 1978 - 2021 ) dat deze wonderbaarlijke kunstvorm zich op velden wereldwijd manifesteerde was deze graancirkel bij het Britse gehucht Crooked Soley, die in augustus 2002 verscheen. De formatie oogt duidelijk als een DNA spiraal, bestaand uit partjes staand en - ongelooflijk maar waar - liggend gewas.
In totaal bestond de formatie uit 1.296 partjes gewas, die lijken te verwijzen naar verschillende pagina's in Het Urantia Boek met informatie over de menselijke zoektocht en vragen als : 'Waarom zijn we hier ?'
Dat de suggestie - elders op deze website - dat graancirkels vermoedelijk het produkt zijn van de in Het Urantia Boek genoemde Hemelse Kunstenaars, zoden aan de dijk zet, blijkt vooral uit het gegeven dat het aantal staande partjes gewas ( zes maal vierentachtig ) in totaal vijfhonderdvier stuks telt.
Het is juist op deze pagina in Het Urantia Boek dat een onderorde van de Hemelse Kunstenaars genoemd wordt, genaamd 'de manipulators van fysische energie'.
III. CHEESE FOOT HEAD, NEAR WINCHESTER 2012
Onderstaand een graancirkel die pal naast het terrein verscheen ( anno 2012 ) waar de vierde editie van een populair festival - de Boom Town Fair - in Engeland gehouden werd. Het ontwerp van deze formatie spreekt voor de suggestie dat de makers, onze geestelijke vrienden, ontwikkelingen als festivals waar jonge mensen elkaar ontmoeten - en zo tot meer wederzijdse waardering komen, en tot creatieve inzichten 'hoe het anders kan' - aanmoedigen.
Twintig jaar voor de eerste editie van dit festival verscheen ook een graancirkel op deze locatie ( 1989 ), en gebeurde er iets frappants wat gezien kan worden als vooraankondiging voor het starten van een muziekfestival jaren later. Een groep onderzoekers hoorde toen een mysterieus geluid op deze plek dat als volgt werd beschreven:
'Suddenly we all heard a sound coming towards us from the east. As we listened it grew louder and we could sense it getting closer. The sound then rotated around us, floating around the crop circle three or four times. Then the sound stopped moving, froze and positioned itself in front of us'.
Het Urantia Boek suggereert inderdaad ook ( verhandeling 44 ) dat de Hemelse Kunstenaars in staat zijn niet alleen kundig om te gaan met gewas als canvas, maar ook in staat zijn tot het produceren van geluid.
IV. DE HEMELSE KUNSTENAARS IN BEELD 2003
Een van de meer aparte formaties uit de hele serie (van 44 jaar) was dit exemplaar. Het ziet er namelijk naar uit dat hier niet een, maar twee geestelijke orden middels een en dezelfde graancirkel worden afgebeeld. Orden die ook in Het Urantia Boek beschreven worden: De Levendragers en de Hemelse Kunstenaars.
De orde der Hemelse Kunstenaars lijkt herkenbaar aan de scherp ogende S vormen die iets weg lijken te hebben van de messen van een tuinmaaimachine. Merk op dat 24 van die S vormen te zien zijn in het centrum van de formatie, en 20 grotere exemplaren aan de buitenzijde. De som van deze twee rijen (44) herinnert ons zo elegant aan het hoofdstuk in Het Urantia Boek waarin de Hemelse Kunstenaars beschreven staan.
De bollen die we steeds tussen de 'messen' in kunnen waarnemen - met de elegante plukjes gewas in het midden - lijken ons te willen herinneren aan de in verhandeling 36 van het Urantia Boek beschreven orde der Levendragers. De Levendragers zijn volgens Het Urantia Boek verantwoordelijk voor het implanteren van het levensplasma op die evolutionaire werelden die er in fysieke zin aan toe zijn. Voor onze aarde was dit volgens de tekst ongeveer een half miljard jaar geleden. Overigens wijkt dit standpunt beduidend af van wat geleerden anno nu menen, dit geldt ook voor de wijze waarop onze aarde door de jaren heen in omvang is gegroeid.
Het Urantia Boek schetst een groeiproces van 3.5 miljard jaar, waarin de uitdijende planeet gemiddeld met 0,05 centimeter ( voor de eerste twee miljard jaar ) en vervolgens 0,75 centimeter - de volgende anderhalf miljard jaar - is uitgedijt. Geleerden hebben hierover nog nauwelijks echt een visie ontwikkeld.
In juli 2005 ( Special Edition van Scientific American ; 'Our Ever Changing Earth') schreef wijlen George Wetherill van het Carnegie Institute of Washington 'that about 100 million years could pass between the formation of an object 10 km in diametre, and an object the size of the earth. Deze ( wetenschappelijke ) interpretatie staat voor een jaarlijkse uitdijing van maar liefst 8 tot 12 centimeter per jaar.
V. INTERNATIONALE VROUWENDAG 2007
Op allerlei manieren lijkt de geestelijke wereld steeds weer duidelijk te maken dat progressie onzerzijds op prijs gesteld wordt. Vijfenzeventig dagen na de officiele ( 96e ) Internationale Vrouwendag, die viel op 8 maart 2007, verscheen op 22 mei dat jaar deze 'sprekende' formatie die aan duidelijkheid niets te wensen overlaat.
Een citaat van de website www.vrouwendag.nl :
'De oorsprong van Internationale Vrouwendag ligt in een staking in de Amerikaanse textielindustrie, op 8 maart 1908 ( 99 jaar voor 8 maart 2007, RZ ) eisten vrouwen in deze industrie een 8-urige werkdag, betere werkomstandigheden en kiesrecht.'
Ook in juni 2003 verscheen een soortgelijke graancirkel, exact 205 weken voor onderstaande formatie.
Getallen ( merktekens ) als drie, zeven en twaalf werden door de jaren heen frequent gebruikt door de makers om ons - zo lijkt het - op een spoor te zetten richting 'de oorsprong der dingen' zoals geschetst in Het Urantia Boek.
Een citaat uit Het Urantia Boek over de positie van vrouwen door de millennia heen :
'Zolang de man jager was, stond hij tamelijk vriendelijk tegenover de vrouw, maar na de domesticatie van dieren ( .. ) behandelden vele stammen hun vrouwen op schandelijke wijze; veel te veel zoals hun dieren. De brute wijze waarop de vrouw door de man werd behandeld vormt een van de zwartste bladzijden uit de geschiedenis van de mensheid.'
( HUB, verhandeling 69 )
Dit citaat - zo lijkt het - toont waarom is besloten in mei 2007 onze planeet Urantia met dit kunstwerk te verrijken.
VI. HET WONDER VAN DE BRODEN EN VISSEN 1999
De legendarische gebeurtenis van het wonder der broden en vissen zou volgens HUB op 30 maart AD 29 gebeurd zijn. Door de jaren heen zijn diverse graancirkels verschenen die naar dit bijzondere incident lijken te verwijzen. In termen van uiterlijk was dit ongetwijfeld een van de meest indrukwekkende formaties in de periode waarin dit fenomeen zich voltrok ( 1978 - 2021 ).
Merk op dat het aantal cirkels in deze formatie lijkt te verwijzen naar het jaar waarin het plaatsviel ( AD 29 ). De formatie werd door twee Duitse onderzoekers ontdekt in de vroege ochtend van 6 augustus 1999 terwijl ze rondreden om te zien of er nieuwe formaties waren verschenen. Een uur later arriveerde een boze boer ( de eigenaar van het land ), die niets moest hebben van dit verschijnsel en iedereen wegjoeg, ondanks dat men hem ruim geld bood ter compensatie.
Gelukkig was een derde onderzoeker juist in de buurt in een vliegtuig en kon hij worden ingeseind. Zo kon dit juweel voor het nageslacht bewaard blijven. De formatie wordt over het algemeen als een van de meest complexe formaties ooit beschouwd, de cirkel had diverse lagen die elegant in elkaar waren gewoven, en werd daarom ook wel The Basket ( de mand ) genoemd.
Interessant is ook dat deze formatie precies drie jaar en drie weken voor een andere 'whopper' - zoals onderzoekers dit soort beauties soms noemen, verscheen : de Crooked Soley formatie van augustus 2002.
PS : De suggestie dat deze twee formaties mogelijk naar genoemde gebeurtenis verwijzen is slechts de mening van ondergetekende, en - voor zover ik weet - van weinig andere graancirkel onderzoekers.
ANDERE VERSIE ( uit 2011 ):
VII. DE JULIA SET 1996
Een van de bijzondere dingen, omdat de meeste formaties door de jaren heen 's nachts verschenen, was dat dit kunstwerk overdag verscheen. Zoals te zien verscheen de formatie ook pal bij een snelweg die langs het oude monument Stonehenge loopt. Het was iets voor zessen 's avonds dat mensen konden zien hoe een stofwolk vrijwel alle zicht op wat er gaande was in het veld aan kijkers ontnam. Uiteindelijk, na een minuut of twintig, kwam de graancirkel tevoorschijn.
Twee piloten vlogen zowel kort voor en niet lang na deze formatie verscheen over het veld, en konden zo getuigen van het vreemde gegeven dat de graancirkel in korte tijd moet zijn gemaakt.
Onderzoekster Lucy Pringle en wat van haar vrienden voelden zich behoorlijk ziek nadat ze deze formatie bezochten. Ook Canadeze vrienden - waarvan er een met straling werkte - 'felt totally eradiated' ( in Pringle's woorden ).
In 2009 gaf Pringle een lezing in Glastonbury waarbij ze een foto van dit exemplaar toonde. Naderhand werd ze door een dame aangesproken die zei dat haar moeder, een taxichauffeur, 'het zag gebeuren' die dag.
Deze formatie had liefst 151 cirkels, en verscheen op 7 juli.
VIII.
OVER DE KOSMISCHE MERKTEKENS
Deze formatie uit 2005 toont aan de rand tekens die vermoedelijk refereren aan pagina' s. In dit geval waarschijnlijk aan pagina's in Het Urantia Boek, maar wellicht ook in het algemeen aan pagina's als onderdeel van boeken.
En aldus refereren de tekens wellicht aan de functie van boeken als zeer nuttige 'informatie dragers' die een belangrijke rol spelen in het proces van evolutie, op 'onze aarde' - de planeet Urantia - natuurlijk vooral sinds een paar honderd jaar.
In het centrum van deze formatie zien we drie zevens elegant in elkaar 'gevlochten'.
Het getal zeven is - samen met de getallen drie en twaalf, en hun combinaties en meervouden - een 'werktuig' voor de Bovenwereld om ons stervelingen nu en dan op iets te wijzen. In de graancirkels komen deze cijfers veel voor.
Een belangrijke gebeurtenis op een evolutionaire planeet is bijvoorbeeld de komst van een Materiele Zoon en Dochter, een andere naam voor - aldus HUB - Adam en Eva. Merk op dat dit woord 'zeven' in de Engelse taal - de toekomstige wereldtaal voor Urantia - juist in het midden de naam 'Eve' toont, en dat de eerste en laatste letters ( van het woord Seven ) deze rol ook vervullen in het woord, of de titel ( Material ) 'Son'. Het Urantia Boek corrigeert de Bijbel als het aankomt op de rol van Adam en Eva, ze waren volgens de nieuwe tekst niet de eerste mensen.
IX. EEN KUNSTWERK IN EEN DROGE RIVIERBEDDING IN OREGON
Wetenschappers hebben vastgesteld dat de lichtbollen die gewas als canvas gebruiken en bij graancirkels zijn waargenomen, hitte uitstralen en zo het (vocht in het) gewas kunnen manipuleren. Ook zijn de lichtbollen bekend om de uiteenlopende wijzen waarop ze zich presenteren. Soms zijn ze groot als een skippybal, anderen hadden meer weg van een maatje vlinder. De meeste die zijn waargenomen waren rond, andere ''BOL's'' ('Balls Of Light') weer hoekig.
In die zin zijn de lichtbollen te vergelijken met aardse geestelijke leraren, en de uiteenlopende wijzen waarop zij zich door de jaren presenteren aan hun publiek.
Ook hebben mensen de lichtbollen voor hun ogen zien ‘uitdoven’. In juli 1990 filmde de Britse fotograaf - Steve Alexander - hoe een lichtbol door het veld bewoog gedurende een minuut of vijftien, waarna deze uiteindelijk achter de heuvels verdween. Typerend was ook dat toen deze lichtbol over een rijdende tractor vloog deze eenvoudig stopte te functioneren.
Lichtbollen die in Brabant in combinatie met graancirkels zijn waargenomen hadden soms een witblauwachtige kleur, een andere keer waren ze meer oranjeachtig.
In augustus 1990 verscheen in de Amerikaanse staat Oregon ‘out of the blue’ deze enorme mandala in de keiharde grond van een droge rivierbedding, waar zowel geleerden als militairen, die dit kunstwerk in eerste instantie vanuit hun thuisstaat Idaho middels z.g. 'reconnaisance missions' ontdekten, zeer van onder de indruk waren (zie You Tube: Sri Yantra/ Oregon).
Tenslotte lijkt het ondergetekende niet onwaarschijnlijk dat deze aparte formatie verscheen ter ere van de juist zeven maanden eerder overleden Indiase leraar Osho ( januari 1990 ), die ook van 1981 tot 1985 in Oregon leefde.
X. SUBTIELE HERINNERING AAN DE VERJAARDAG VAN CHRISTUS
Deze op 13 augustus 2014 bij het gehucht Gussage St. Andrews, Engeland verschenen graancirkel valt op vanwege de merkwaardige slingers, die aan de viering van een verjaardag doen denken. Ook de drie concentrische ringen - het logo van Het Urantia Boek - is duidelijk te zien, dat staat voor resp. het centrale universum ( de binnenste cirkel ), de zeven superuniversa, waar volgens de tekst het evolutionaire leven zich afspeelt. En dan de buitenste cirkel die symbool staat voor de 4-lagige buitenruimte, die de superuniversa omringt, en waar zich nog geen evolutionair ( menselijk ) leven zou hebben ontwikkeld.
Het spiraalstelsel Andromeda, dat 'onze' Melkweg gestaag nadert ( hierover zijn aardse wetenschappers en Het Urantia Boek het eens ) zou volgens Het Urantia Boek deel uitmaken van de eerste laag van die buitenruimte. Echter HUB voorspelt dat Andromeda en de Melkweg in tegenovergestelde richting rond het Eeuwige Centrum ( Havona genaamd ) draaien, en elkaar dus niet zullen 'treffen' te zijner tijd. Terwijl geleerden de optie wel overwegen, dat ooit een botsing zal plaatsvinden.
Merk op dat deze formatie - heel elegant - niet op de viering van de geboortedag ( 21 08 ) van JC verscheen, maar acht dagen ervoor. Met als resultaat .. een serie aan de zowel in graancirkels, Het Urantia Boek , en levens van leraren als Krishnamurti klevende 'merktekens': getallen als drie, zeven, twaalf en hun veelvouden en combinaties.